Rynek e-commerce w Polsce w 2021 roku

Rynek e-commerce w Polsce

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie. W szczególności ubiegłoroczny lockdown sprawił, że sklepy internetowe i serwisy oferujące sprzedaż online nie wiedziały, w co ręce włożyć.

Pytanie, czy był to tylko chwilowy wzrost zainteresowania zakupami w e-sklepach? Jeśli jesteście ciekawi, jak prezentują się aktualne trendy i czy e-commerce w Polsce ma się świetnie nie tylko w czasach ogólnej kwarantanny, sprawdzimy to.

Jak wyglądają statystyki na 2021 rok? Czy wykresy i tabelki również wskazują na to, że handel internetowy przeżywa w Polsce okres prosperity? Poniżej przyglądamy się bliżej tej sytuacji.

Co to jest e-commerce?

Czym jest e-commerce, jak działa i co nam daje? Dla niezorientowanych w temacie stworzyliśmy krótką ściągawkę na temat rynku e-commerce, tego, na jakich polach działa oraz jakie są prognozy dalszego rozwoju sprzedaży internetowej. 

E-commerce – co to jest?

E-commerce, czyli innymi słowy handel online. Odkąd internet na dobre rozhulał się w eterze, z każdym rokiem coraz popularniejsze staje się robienie zakupów poprzez internet. Polska od kilku lat przeżywa gwałtowny rozwój tej gałęzi handlu i z każdym rokiem przybywa sklepów online i serwisów pośredniczących w sprzedaży.

Rozwijając definicję, e-commerce to rodzaj handlu prowadzonego w przestrzeni internetowej oraz wszelkiego rodzaju działania związane z rozwijaniem sprzedaży online. To także transakcje płatnicze dokonywane podczas zakupów w e-sklepach oraz innych serwisach sprzedażowych.

Handel internetowy e-commerce źródło: pixabay.com

Rodzaje e-commerce

W zakresie e-commerce możemy rozróżnić różne kanały sprzedaży:

  • B2B, czyli Business to Business,
  • B2C – Business to Consumer,
  • C2B – Consumer to Business,
  • C2C – Consumer to Consumer. 

Dwa pierwsze warianty są zdecydowanie najbardziej popularne.

Pierwszy z nich, czyli B2B to handel między dwiema firmami. Jest stosunkiem dwóch firm prowadzących między sobą sprzedaż usług lub towarów. Jest to także relacja przewidująca poszukiwanie przez firmy nowych kontaktów biznesowych. 

B2C zakłada relację firma – klient detaliczny i jest to wygodna forma sprzedaży prowadzona zazwyczaj poprzez sklep internetowy i z użyciem płatności bezgotówkowych. 

Sprzedaż online a sklepy stacjonarne

Odkąd w sieci zaczęła rozwijać się sprzedaż internetowa i zaczynamy dostrzegać jej potencjał, sklepy stacjonarne często poszerzają swoją ofertę o sprzedaż online. Dzięki temu docierają do większej liczby odbiorców niż ma to miejsce w przypadku sprzedaży tradycyjnej. 

Konsumenci doceniają wygodę, jaką dają zakupy robione z perspektywy wygodnej kanapy bez wychodzenia z domu i stania w kolejkach. Widać to między innymi po rosnącej popularności spożywczych zakupów online z dostawą do domu. Raporty mówią o rokrocznej tendencji wzrostowej e-grocery na poziomie 15-20%. Ta tendencja ma nadal utrzymywać się w kolejnych latach.

Wypowiedź Katarzyny Kozioł z Frisco.pl o e-grocery. Źródło: eizba.pl

Czy e-commerce wyprze sklepy stacjonarne? Z pewnością nie, bo mimo ogromnej popularności zakupów online, tradycyjna forma sprzedaży ma się świetnie. Sprzedaż internetowa, na przykład w branży odzieżowej, w czasach pandemii wzrosła. Dla wielu jednak wizyta w przymierzalni przed zakupem wydaje się konieczna.

Nie zmienia to jednak faktu, że polski rynek e-commerce działa prężnie i z każdą chwilą się rozwija. Niebagatelny wpływ na to miał ubiegłoroczny lockdown. Jednak już wcześniej handel internetowy osiągał coraz lepsze wyniki.

Rynek e-commerce w Polsce w czasie pandemii

Jak czas pandemii wpłynął na rynek e-commerce w Polsce? Odpowiedź brzmi, że zdecydowanie pozytywnie. Mimo że kryzys dotknął wiele branż, sprzedaż online wzrosła. W 2020 roku handel internetowy zaliczył wzrost o 35% względem poprzedniego. 

Źródło: bankier.pl

Pandemia i pierwszy lockdown na początku ubiegłego roku pokazały konsumentom, że da się żyć bez galerii handlowych, a zakupy online mają swoje plusy:

  • Sprzedaż internetowa jest wygodna i szybka – ominięcie kolejek i robienie zakupów różnego rodzaju w piżamie daje przewagę nad zakupami w formie tradycyjnej,
  • Przymusowe zamknięcie w domach i nuda oraz nieprzyjemna rzeczywistość sprawiły, że ludzie poszukiwali odskoczni. Idealnym sposobem na oderwanie się od pandemicznych doniesień okazały się zakupy.
  • Sklepy, obawiając się przestoju w sprzedaży, często decydowały się na maksymalne obniżki. Dzięki temu konsumenci mieli szansę nabyć towary w niespotykanych cenach.

Wg raportu Gemiusa, w 2020 roku tylko 27% internautów nie robiło zakupów internetowych. Pozostali respondenci decydowali się na korzystanie z ofert, jakie dała sprzedaż internetowa. 

Raport dotyczący rynku e-commerce w Polsce za 2020 rok. Źródło: gemius.pl
Raport dotyczący rynku e-commerce w Polsce za 2020 rok. Źródło: gemius.pl

E-commerce w Polsce 2021

Rynek e-commerce w Polsce ulega nieustannym przemianom i rozwojowi. Konsumenci korzystają z dużych platform sprzedażowych, takich jak Allegro, sklepów internetowych dużych sieci, a także inicjatyw małych marek oferujących towary lub usługi online.

Na szybkość rozwoju, tak jak wspomnieliśmy, miało wpływ pojawienie się covid-19. Wtedy to zamknięcie sklepów stacjonarnych niejako wymusiło wymienienie stacjonarnych koszyków na te wirtualne. 

Polski rynek e-commerce w liczbach 

Raczej nie będzie zaskoczeniem informacja, że w 2021 roku pojawiło się wiele nowych sklepów internetowych. Część z nich na pewno skorzysta na rosnącej popularności zakupów online. Na polskim rynku e-commerce pojawiło się około 2 tysięcy nowych e-sklepów od początku 2021 roku.

Jak wskazują badania, rozkwit e-commerce dopiero się zaczyna i w najbliższych latach możemy liczyć na 12% wzrost sprzedaży rocznie. Zeszły rok dał branży podstawę dla szybkiego rozwoju i obserwowania potrzeb klientów, co z pewnością zostanie wykorzystane w działaniach handlowców.

Źródło: pixabay.com

Na raport dotyczący handlu internetowego w 2021 roku musimy jeszcze trochę poczekać. Mimo to możemy podejrzewać, że wyniki będą wskazywać na ciągłą tendencję wzrostową.