Dyrektywa Omnibus i jej wpływ na e-commerce

dyrektywa Omnibus

Dyrektywa Omnibus jest dokumentem opublikowanym przez Parlament Europejski oraz radę Unii Europejskiej, który ma na celu ochronę klienta i konsumenta. Jej regulacje weszły w życie dnia 28 maja 2022 i od tego czasu przedsiębiorcy nie mogą stosować udawanych promocji, a przy każdym rabacie klientowi musi zostać przedstawiona najniższa cena danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.

Czy zmiany, jakie wprowadza ten dokument, wpłyną pozytywnie na odczucia klientów rynku e-commerce w Polsce i za granicą? Sprawdź poniższy wpis i dowiedz się na ten temat więcej.

Co ma na celu Dyrektywa Omnibus?

W ciągu ostatnich kilku lat, rynek e-commerce powiększył się o kilkaset procent. Niestety, tak dynamiczny rozwój sprawił, że organizacje odpowiedzialne za kształtowanie prawa i kontrole nie były w stanie dostrzec wszystkich nieścisłości, czy stosowania nieuczciwych względem klientów praktyk.

dyrektywa Omnibus: korzyści i obowiązki dla przedsiębiorców

Dyrektywa Omnibus w pewnym stopniu reguluje to, w jaki sposób mogą być ustalane ceny w sklepach online i stacjonarnych, a także, w jaki sposób mogą być ustalane promocje. Dodatkowo dyrektywa Omnibus:

  • nakazuje właścicielom sklepów e-commerce transparentności w cenach i niewprowadzaniem klientów w błędne promocje,
  • zakazuje stosowania nieuczciwych praktyk w postaci np. fałszywych opinii konsumenckich oraz recenzji,
  • zakazuje pozycjonowania produktów w rankingach, które często ustalane są na podstawie ofert przedstawianych przez producenta danego produktu.

Głównym zadaniem dyrektywy Omnibus jest jednak ochrona klientów i konsumentów, którzy często nieświadomie podejmują decyzję zakupową na podstawie nieczystych chwytów stosowanych przez sklepy internetowe.

Dyrektywa Omnibus — obowiązki i korzyści dla platform e-commerce

Nietrudno jest się domyślić, że dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotknie przede wszystkim sprzedawców. I mimo że wielu z nich niechętnie dostosuje się do obowiązków i zasad, prędzej czy później będą musieli to zrobić.

Do najważniejszych zmian dot. sprzedawców e-commerce należy:

  • przedstawianie jasnej informacji o cenie produktu oraz stosowanych rabatach lub obniżkach,
    ukazywanie trzech cen przy produktach objętych promocją — przed obniżką, po obniżce, a także najniższą cenę w ciągu ostatnich 30 dni,
  • przedstawianie informacji na temat tego, czy strona sprzedająca jest osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą,
  • losowe kontrole przeprowadzane przez Inspekcję Handlową, która może nałożyć karę nawet do 40 000 zł,

Jeśli natomiast chodzi o korzyści dla przedsiębiorców z rynku e-commerce:

  • dzięki zmianom mają możliwość dostosowania interfejsu sklepu w przyjazny dla użytkownika sposób,
  • wejście na rynki zagraniczne w państwach członkowskich UE będzie jeszcze łatwiejsze,
    uczciwe marki w końcu zyskają.

Dyrektywa Omnibus — wpływ na konsumentów

Z przedstawionych powyżej zmian łatwo wywnioskować, w jaki sposób dyrektywa Omnibus wpływa na klientów.

  • Przede wszystkim nie będzie mógł on zostać bezpośrednio oszukany przed fałszywe promocje lub opinie, na podstawie których wiele osób dokonuje zakupów online.
  • Konsument będzie miał również możliwość sprawdzenia, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną. Powinien mieć również łatwy dostęp do maila lub telefonu kontaktowego sprzedawcy.

Czy sprzedawcy mogą się czuć zagrożeni?

Na pewno nie ci, którzy przez cały czas stosowali legalne i rzetelne techniki sprzedażowe. Przedsiębiorcy, którym zdarzało się stosowanie nieetycznych praktyk, będą musieli dostosować się do nowego prawa. Inaczej, prędzej czy później spotka ich kara, która sprawi, że dotychczasowa praca pójdzie na marne.